10 januari 2019

share
EmailLinkedInTwitter

Winkels profiteren van de hoogconjunctuur. Dit is te zien in bestedingen, consumentenvertrouwen en vollere winkelstraten. Toch blijft het oppassen. Online winkelen groeit hard, door vergrijzing neemt het draagvlak voor winkels af en er zit nog veel rek in bestaande bestemmingsplannen (dus mogen er veel winkelmeters bijgebouwd worden).

Stec Groep heeft de meest bepalende trends voor detailhandelsbeleid voor u geselecteerd:

  1. Andere publiektrekkers (naast winkels) steeds belangrijker voor centra
  2. Horeca (‘barista-risering’) floreert, maar vraagt nu oom kwalitatieve sturing
  3. Supergroei bij supermarkten: plaats de grote supermarkt op de beste plek en geef ruimte aan nieuwe traffic-concepten
  4. Wereld op zijn kop: online wordt fysiek
  5. Groei online zet wel door: 10 tot 20% minder retailmeters nodig
  6. Wonen in centra groed voor retail en versnellen woningbouw
  7. Brancheren: ruimtelijk motiveren cruciaal, ook onder omgevingswet
  8. PDV-concepten toch dol op binnenstad
  9. Stadsdistributie: logistiek meets winkelgebieden
  10. Zorg voor nieuwe aanwas, geef in de binnenstad maximaal ruimte aan alle initiatieven

Verder lezen? Klik hier.
Veel leesplezier!

Meer informatie:

Expertise Retail Stec Groep

Brancheringsregels voor detailhandel in uw gemeente? Vijf tips voor een sterke ruimtelijke motivering