03 oktober 2012

share
EmailLinkedInTwitter

Op 25 september organiseerden we in de Verkadefabriek in Den Bosch een werkcongres voor ontwikkelaars en beleggers. U leest hierin de belangrijkste resultaten die wij op die dag samen hebben geboekt.

Denken als belegger

‘De projectontwikkelaar moet meer denken in kwaliteiten in plaats van meters’, was de conclusie van Esther Geuting, partner bij Stec Groep. ‘En beleggers moeten hun portefeuille nu opschudden. In ieder vastgoedsegment zijn volgens ons aantrekkelijke segmenten voor nieuwbouw te benoemen, denk aan logistiek in de bedrijfsruimte en ruime appartementen op excellente plekken. En kleinschalige kantoorvilla’s in de kantorenmarkt. Laten we in Nederland allemaal denken als een belegger: alles wat we aan nieuwbouw toevoegen, moet top zijn en passen bij dat wat we al hebben.’

Veranderen begint bij jezelf

Charlie Martens, algemeen directeur Ontwikkelingsbedrijf van Ballast Nedam concludeerde: ‘Keep it small and simple’. De tijd van grote projecten is voorbij. We moeten steeds meer samenwerken in de keten. Alle partijen in het vastgoed moeten van binnen veranderen. Veranderen begint bij jezelf. Ook Ballast is hier zeer intensief mee bezig.‘

Belangrijkste conclusies uit de vijf workshops zijn:

  1. Gebiedsontwikkeling blijft winstgevend. Voorbeeld: de herontwikkeling van Isala-locatie Zwolle: op goede plekken blijft herontwikkeling aantrekkelijk. Verander het badkuipmodel in de grondexploitatie naar teiltjes.
  2. Corporaties en marktpartijen; kameraden bij de kansrijke vrijehuursector? Samenwerking tussen corporaties en beleggers bij vrijesectorhuur is aantrekkelijk voor financiering en expertise. Voorwaarde voor succesvolle samenwerking is wel dat corporaties net zo rekenen aan vastgoed als in de commerciële wereld gebruikelijk is! 
  3. Welke nieuwbouwwoningen lopen als een tierelier? Tijdens deze workshop hebben we elkaar tips gegeven hoe de afzet van nieuwbouwwoningen kan worden versneld. Klik hier voor deze tips.
  4. Selecteren van aantrekkelijk kantoorsteden, met voorbeelden in en buiten de Randstad: durf echt te kiezen voor de juiste product-marktcombinatie en maak bestaande locaties goed af.
  5. 20% waardesprong in crisistijd case herontwikkeling; ©-Mill in Heerlen: echt branden van een bedrijvenpark kan een waardesprong opleveren van tonnen per hectare. Concepten zoals C-Mill kunnen op veertig plekken in Nederland, aldus Stec Groep.

Verder praten met Stec Groep over de veranderende vastgoedmarkt? Stuur een e-mail aan Peter van Geffen: p.vangeffen@stec.nl. Ons telefoonnummer is 026-751 41 00.

Klik hier voor ‘Succesvol veranderen op de vastgoedmarkt’, de visie van Stec Groep