13 februari 2020

share
EmailLinkedInTwitter

In de afgelopen vijf jaar is het aantal fysieke winkels van webshops vervijfvoudigd. Dit blijkt uit onderzoek van ruimtelijk-economisch adviesbureau Stec Groep. De belangrijkste redenen zijn onderscheidend vermogen, klantenbinding voor de webshop en eisen van leveranciers. Uit het onderzoek blijkt verder dat 60% van deze winkels gevestigd is in de binnenstad, vooral in grote steden.

Aantal fysieke winkels van webshops vervijfvoudigd in afgelopen vijf jaar

Sinds 2015 is het aantal gestegen van circa 15 naar ruim 100 winkels. In totaal hebben circa 25 webshops fysieke winkels geopend. Bijna driekwart van de webshops met fysieke winkels zet in op expansie: zij hebben in de afgelopen jaren meer dan een vestiging geopend. Met name webshops in de elektronica- en fietsenbranche openen winkels.

Grote steden het meest in trek

Webshops openen vooral winkels in grote steden met een groot consumentenbereik. In Amsterdam en Utrecht zijn de meeste vestigingen geopend. Uitzondering vormen de eerste fysieke winkels van webshops. In vrijwel alle gevallen wordt de eerste winkel geopend in de plaats waar de webshop wordt gerund. Logistiek, personeel en lokale verankering zijn belangrijke redenen voor deze keuze.

Webshops kiezen vooral voor de binnenstad

60% van de winkels van webshops zijn gevestigd in de binnenstad. In deze winkels wordt vooral ingezet op merkbeleving en inspiratie. 20% van de winkels is gevestigd in wijk- en buurtcentra. Deze winkels zijn dichtbij de consument, bijvoorbeeld voor reparatie en retournering. De laatste groep is gevestigd op bedrijventerreinen en solitaire locaties. Dit zijn winkels die veelal doelgericht bezocht worden voor bijvoorbeeld advies of productaankoop na online oriëntatie.

Onderscheidend vermogen belangrijkste beweegreden voor openen fysieke winkel

Onderscheidend vermogen ten opzichte van online concurrenten is de belangrijkste reden om fysieke winkels te openen. In een speelveld met 40.000 webshops is de concurrente zeer groot, terwijl webshops zich online slechts beperkt kunnen onderscheiden. Concurreren op prijs lijkt steeds minder houdbaar vanwege beperkte winstmarges. Dit vooral als gevolg van gratis of goedkoop bezorgen en retourneren. Andere beweegredenen om fysieke winkels te openen zijn eisen van leveranciers en klantenbinding voor de webshop. In verzorgingsgebieden waar fysieke winkels zijn geopend, stijgt juist de online omzet van deze webshop.

Wilt u het volledige onderzoek lezen? Klik hier voor het whitepaper ‘Online wordt weer fysiek: beweegredenen en locatiestrategieën van webshops voor fysieke winkels’.